JANGAN RASA LEMAH DALAM BERDAKWAH

Posted: June 15, 2010 in Uncategorized

Benteng pertama yang menghalang kebangkitan ummat ini ialah merasa diri serba lemah sedangkan ummat meletakkan harapan yang begitu tinggi untuk para Da’ie memimpin tangan mereka menuju kepada kebenaran.

Memang hakikat beban dakwah ini suatu yang berat sedangkan diri manusia ini terlalu banyak kelemahan. Syaitan mengenengahkan hal ini untuk melemahkan jiwa para da’ie sedangkan inilah sumber kekuatan para da’ie….merasa diri lemah hingga tidak dibiarkan satu saatpun masanya berlalu tanpa rasa kebergantungan dengan Allah SWT. Da’ie bermunajat dimalam hari, menangisi dosa-dosa dan ketelanjurannya sedangkan di siang hari dia berjuang dan bekerja untuk menggantikan segala maksiat dan keengkaran dirinya.

Hakikatnya tidak ada manusia yang maksum kecuali para nabi dan rasul. Generasi sahabat pertama sendiri adalah serpihan dari masyarakat jahiliyyah yang sebelum disirami cahaya Rabbani adalah masyarakat yang pekat dengan Jahiliyyah, minum arak, berjudi, membunuh anak-anak perempuan dan sebagainya.

Dengan itu sama-sama kita menghayati Firman ALLAH SWT ini : Allah menjadikan manusia itu lemah supaya dengan kelemahan itu kita dapat meneropong kebesaran dan keagungan Allah SWT, Allah menjadikan manusia itu serba kekurangan supaya dengan kekurangan itu kita dapat meneropong kesempurnaan dan ketinggian Allah SWT

Advertisements
Comments
  1. nurjannah says:

    Salam. Terima kasih atas penulisan ini. Semoga pendakwah terus segar dan mekar di medan dakwah.Insyaallah

    • mhafezsabri says:

      Jangan putus doa kita pada Allah SWT mg kita diberi kekuatan utk istiqamah meneruskan amanah yang ditinggalkan Rasulullah SAW,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s