Musafir bersama Ulama’

Posted: September 4, 2009 in Uncategorized
Tags:

SDC11513

Sesungguhnya segala puji milik Allah S.W.T, saya memujiNya, memohon pertolongan dan ampunan kepadaNya. Saya berlindung kepada Allah S.W.T dari berbagai kejahatan diri-diri saya dan kejahilan amal perbuatan saya. Selawat dan salam semoga dilimpahkan kepada Rasulullah S.A.W., beserta keluarga, para sahabat dan pengikutnya yang lurus hingga hari kiamat.

Para ahli ilmu baik yang terdahulu hingga saat ini telah menulis & menyusun sejarah para ulama. Mereka menyusun karya-karya besar menyebutkan kemuliaan dan peninggalan-peninggalan mereka sebagai kenyataan sabda Rasulullah S.A.W.:

“Tidak termasuk golongan kami orang yang tidak menghormati seorang yang lebih tua, tidak menyayangi seorang yang lebih kecil dan tidak mengakui hak seorang alim.” (Riwayat Ahmad, disahihkan oleh Al-Albani)

Alhamdulillah, saya diberi kesempatan oleh Allah SWT, untuk bersama dengan ulama’ yang sangat saya kagumi di bumi Perak ini. Menaiki satu kereta dengan mereka dan mengiringi mereka ke lapangan tarbiyah dan dakwah sangat membina hati dan pemikiran saya.

Saya bersama Al fadhil Ustaz Abu Bakar Hussain (Pesuruhjaya PAS Perak) dan Al Fadhil Ustaz Shuid Din (Ketua Dewan Ulama’ PAS Perak), diberi kesempatan oleh Allah SWT, untuk kami bermusafir bersama, banyak ilmu dan pengalaman yang saya perolehi disetiap detik dan saat ketika bersama mereka.

Sepanjang perjalanan kami, saya didedahkan dengan berbagai ilmu bermula dari ilmu-ilmu asas Islam sehinggalah ilmu bagaimana kita hendak mendaulatkan Islam disamping nasihat dan taujihat untuk saya terus istiqamah dalam perjuangan Islam.

Allahhuakhbar, sememangnya berdamping dengan ulama’ banyak kelebihan dan keberkatan buat diri kita, sepanjang pengalaman saya, saya melihat hidup para ulama penuh dengan haruman hikmah, teladan, ilmu dan manfaat. Apabila kita membaca sesuatu kisah hidup ulama itu, pastinya kita akan mendapat ketenangan hati dan semangat diri. Juga dapat melembutkan hati kita dan seterusnya dapat meneladani peribadi para ulama yang penuh dengan mutiara kemuliaan.

Berdoa dan berusahalah untuk kita dapat bersama para ulama’ dalam memimpin amanah yang telah diwariskan Rasulullah S.A.W kepada kita.

Comments
  1. Salam….

    Hensem plak ust bakar dalam gambar ni..Hehehe….

    **********

    Salam ziarah…

    Jalan-jalan cari ilmu…

Leave a Reply

